SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Het doel van bijna iedere website is het brengen van informatie aan uw doelgroep. Of dit nu gaat om uw product, dienst of andere soort van informatie, u wilt een bepaalde doelgroep bereiken en daarvoor wilt u graag boven uw concurrent in de zoekmachines verschijnen. Het grootste deel van de mensen begint namelijk met een zoekopdracht bij bijvoorbeeld Google.

SEO bestaat in grote lijnen uit 3 onderdelen, namelijk;

Techniek

Zoekmachines ‘crawlen’ (doorzoeken) websites en indexeren de gevonden informatie. Hiervoor is het belangrijk dat uw website logisch is opgebouwd om het voor de zoekmachines makkelijk maken uw website te doorzoeken. We hebben het dan bijvoorbeeld over het gebruik van (sub)koppen, goede interne linkstructuur en semantische opbouw van de HTML code.

Het is ook belangrijk hoe snel een pagina is. Wanneer de pagina onnodig grote afbeeldingen inlaadt, kan dit de laadtijd nadelig beinvloeden. Ook hier kijken de zoekmachines de laatste tijd strenger naar. Bezoekers geven namelijk de voorkeur aan snelle websites en daar spelen de zoekmachines op in door deze beter te ‘ranken’, deze sites krijgen een hogere positie op de zoekresultaten pagina.

Content

De content op uw website is belangrijk voor uw positie in de zoekmachines. De belangrijkste factor is het hebben van unieke content. Kopieer daarom nooit teksten van andere websites, hier zult u niet hoog in de zoekmachines mee komen en dus geen bezoekers naar de website trekken. Gebruik ook nooit de teksten van uw website, op bijvoorbeeld uw social media kanalen of in artikelen op andere websites, bijvoorbeeld een persbericht. (Her)schrijf teksten wanneer u deze op een andere plek wilt gebruiken om zogenaamde ‘duplicate content’ te voorkomen.

Autoriteit

De autoriteit van uw website wordt vooral bepaald door het aantal verwijzingen naar uw website. Wanneer andere website u vermelden middels een link naar uw website, herkennen zoekmachines dit. U krijgt als het ware een ‘pluspunt’. Hoe waardevol dit punt is, wordt bepaald door de autoriteit van de website welke naar u linkt. De relevantie speelt hierin ook een belangrijke rol. Her en der links plaatsen naar uw website werkte vroeger voordelig, maar dit is niet langer het geval. Het kan zelfs nadelig uitpakken, zoekmachines delen zogenaamde ‘penalties’ uit aan websites die hun links overal spammen om autoriteit op te bouwen. Dit geldt ook voor het kopen van links, begin hier dus niet aan. Wij informeren u graag hoe u aan kwalitatieve links komt zonder de regels te schenden waardoor u toch een goede autoriteit kunt opbouwen.

ForceMedia houdt zich al vele jaren bezig met SEO en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het bouwen van websites doen we dan ook met deze factoren in het achterhoofd zodat u direct een goede start maakt.

Heeft u al een website? Dan kunnen wij ook een SEO-scan uitvoeren en beoordelen of uw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. N.a.v. deze scan kunnen wij de knelpunten optimaliseren of kunt u hier zelf mee aan de slag gaan.